رضا نجاری؛ یاسین گرجیزاده؛ مجید ضماهنی؛ ناصر برخوردار
چکیده
با آشکار شدن نقش تعیینکننده فراخوانده شدن در کار بهعنوان عامل درونی و غیرسازمانی (پاسخ به ندای درونی) در درک نگرشها و رفتارهای مربوط به شغل و کار، توجه پژوهشگران به این مفهوم فزونی گرفته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تناسب شاغل و شغل بر فراخوانده شدن در کار (رسالت غیرسازمانی) در سازمان بهزیستی زاهدان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی ...
بیشتر
با آشکار شدن نقش تعیینکننده فراخوانده شدن در کار بهعنوان عامل درونی و غیرسازمانی (پاسخ به ندای درونی) در درک نگرشها و رفتارهای مربوط به شغل و کار، توجه پژوهشگران به این مفهوم فزونی گرفته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تناسب شاغل و شغل بر فراخوانده شدن در کار (رسالت غیرسازمانی) در سازمان بهزیستی زاهدان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی میباشد که دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان سازمان بهزیستی زاهدان بودند که بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 130 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از نرمافزار اسمارت پی ال اس 4 استفاده شد. در نهایت، یافتهها نشان داد که تناسب شاغل و شغل تأثیر مثبت و معناداری بر فراخوانده شدن در کار (رسالت غیرسازمانی) دارد.
اکبر ویسمرادی؛ حسن درویش؛ رضا رسولی؛ مجید ضماهنی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدلی مناسب مدیریت بر شایعات سازمانی در سازمانهای دولتی است که بهعنوان مطالعه موردی، دانشگاه پیام نور انتخاب شد که به دلیل گستردگی کشوری و تنوع فرهنگی، انتخاب مناسبی از سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-اکتشافی با روش آمیخته به شمار میرود. پنل دلفی این پژوهش در مرحله کیفی، سی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدلی مناسب مدیریت بر شایعات سازمانی در سازمانهای دولتی است که بهعنوان مطالعه موردی، دانشگاه پیام نور انتخاب شد که به دلیل گستردگی کشوری و تنوع فرهنگی، انتخاب مناسبی از سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-اکتشافی با روش آمیخته به شمار میرود. پنل دلفی این پژوهش در مرحله کیفی، سی نفر از خبرگان دانشگاه پیام نور هستند که به روش غیرتصادفی گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی عبارت بود از مدیران سیصد و هفتاد و چهار مرکز دانشگاه پیام نور در کل کشور که به همراه سی و یک ستاد استان و مرکز بینالملل، جمعاً تعداد آنها چهارصد و شش نفر بودند و از روش تمام شماری استفاده شد. و مبنای طراحی پرسشنامه در سه راند دلفی قرار گرفت. پایایی مراحل دلفی با آزمون کرونباخ و روایی سؤالات با اعتبار سازه مناسب ارزیابی شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، چهل و هفت راهکار در نه گروه دستهبندی شدند که مدل مفهومی مدیریت بر شایعات سازمانی در دانشگاه پیام نور را تشکیل میدهد: سالمسازی سازمانی، واکسیناسیون اطلاعاتی، کلینیک شایعه، عدالت سیستمی، پیوندسازی، سازمان شیشهای، گروهگرایی، بازآفرینی سازمانی، تقابل مستقیم.